Torsdag d. 11. oktober 2012 – Schwarz Løvs!!!

What a day! Jeg stod op i morges og kiggede på vejret. Egentlig skulle jeg have været til undervisning, men vejret var for godt til ikke at ringmærke. En hurtig besked til Bent om at ikke behøvede at skynde sig og så ud og åbne. Der var ikke så mange kaldende fugle i krattende, men lidt sols og fuglekonger tumlede rundt i mørket. Første runde var lidt sløv i stationshaven, men fyrhaven var fyldt med fugle. Jeg kaldte ud til David, at han godt måtte komme og hjælpe. En god arbejdsdeling var nødvendig og snart fik vi Bent med på mærkningen. De fleste fugle va fuglekonger, men senere kom der også lidt musvitter. Under anden runde var vi næsten færdige med fyrhaven, da vi kommer til de sidste net. Bent drejede til venstre for at tage fuglekonger i F8 mens jeg drejede til højre for at tjekke F7. Til et held! Der lå en fugl i nederste fag. Jeg tænkte det var en gransanger, da den så ret gul ud, men da fuglen drejer hovedet kan jeg se en fed gul øjenbrynstribe. Jeg når i et splitsekund at tænke på en masse arter, men kombineret med den gullige grundfarve, havde jeg kun ét seriøst bud: Schwarz! Med adrenalinen pumpende tager jeg fat i fuglen og ser den nu i fuld profil. Den ser sgu meget god ud. Jeg råber på de andre og viser den frem. De er enige i bestemmelsen. Vi får ringet ud til obsposten, hvor der står en del mennesker. Tilbage til stationen og måle, veje og kigge på detaljer. Den var ret fed (fedt 4) og havde en frisk fjerdragt. Vi viste den frem for alle de fremmødte og slap den på den anden side af vejen. Den blev set et par gange de næste 5 minutter, men ikke mere i dag. Ud over denne fede art, fangede vi også en Hvidbryn på runden før og der blev observeret yderligere en i stationshaven uden ring.

Dagens ringmærkningstotal blev 306, hvor 153 var Fuglekonger og 56 Musvitter. Derudover fangede vi også en Stor Flagspætte og en Sortstrubet Bynk. Det blev efterårets største dag og absolut den bedste!

Ude på obsen var det en stille dag på kontoret. Måske også grunden til at PBH ville til Mandø efter Tajgapiber. Det ville David og jeg også, så vi lukkede nettene omkring kl. 13 og trillede til Mandø. Desværre fik vi ikke piberen at se, men til gengæld fandt jeg en trøstepræmie til folk i form af en Lille Fluesnapper.

Super fed dag i den sydvestjyske, hvor vi varmer op til felttræf;-)

HBø

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog