Torsdag d. 19. marts 2015.

Vejr: En meget smuk og lidt kølig dag. Det startede lettere diset over havet samt med at temperaturen om natten havde været under frysepunktet. Vinden fik vi fra en mere N-lig retning (15) i dag og vinden var lettere svag 5 m/s, dog omkring middag tog den til i en periode, men lagde sig igen til aften….Det kom aldrig til at føles rigtig varmt i dag, temperaturen lå mellem 2 og 7 grader. Sigten lå på en 10-18 km.

Efter vores gode i dag i går, hvor der var helt godt gang i ringmærkningen, var forventningerne selvfølgelig skruet lidt ekstra op i dag. Men da jeg stak næsen ud i “køleskabet” og mærkede den kølige luft, lå det lige som i luften der evt. kunne være tyndet noget ud i fuglene. Det stod også hurtigt klart der ikke længere var mange Jernspurve og Fuglekonger tilbage, men heldigvis ved man aldrig med Blåvand. Ret hurtigt dukkede der en nordtrækkende Kernebider op, hvilket gik hen og blev den første i år. En time senere stemplede også årets første Bomlærke (kan s.. ikke vende mig til at kalde den Kornværling) ind, så det var et par af de mere fåtallige årsarter der i dag lagde vejen forbi Hukket. Selve ringmærkningen fik aldrig rigtig “fart” på, det blev ikke til mere end 21 fugle, hvor Jernspurv med 7 fugle var dagens “højdespringer”

Ringmærkning: Jernspurv 7. Solsort 1. Gransanger 1. Fuglekonge 3. FYRREMEJSE 1, Blåmejse 2, Musvit 1, Skovspurv 1, Lille Gråsisken 2, Lille Dompap 2. I alt 21 fordelt på 10 arter.

Midt under ringmærkning, mens jeg gik nede i stationshaven, kunne jeg lige pludselig høre en Skægmejse kalde, den trak henover og forsvandt mod NØ. Det var noget der fik smilet frem og gav lidt varme i kroppen, da det var første forårsfund af denne art for Hukket. Jeg troede det skulle blive dagens højdepunkt, hvilket jeg også var ganske godt tilfreds med……men men nede i F7 på en af dagens sidste runder sad der blot Blåvands 3. Fyrremejse. I min begejstring troede jeg lige det var første forårsfund for Hukket, glemte helt, at jeg fangede en sidst år i juni…. Men man kan jo drejede den lidt og sige juni egentlig er en sommermåned, så kan jeg bedre leve med min demens !!! Anyway, det var en fed overraskelse, da det er en rigtig lækker lille Mejse.

Fyrremejse 2k, Blåvand 19.03-2015-1. Henrik KnudsenDagens Fyrremejse var 3. fund for Hukket, alle er ringmærket i Fyrhaven……

Mens jeg mæskede mig i flere herlige årsarter, kæmpede Bent en brav kamp ude i klitten for at få hevet Splitternen hjem til Blåvand, men til trods for en fremragende indsats, blev det ikke til noget i dag hellere. Men heldigvis lunede Fyrremejsen og humøret var højt som altid hos den gamle. Efter vi havde fået en kop kaffe stod den atter på udskiftning af net og i dag var det blevet tid til fyrhaven. Efter dette lille projektet er vi nu klar til at modtage de mange trækgæster der forhåbentlig vil skylle ind over Hukket gennem hele foråret….. det bliver så godt og spændende.

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog