Lørdag d. 4. juli 2015

Vejr: Vildt smuk morgen med tåge, som dog lettede ret hurtigt. Det var igen rigtig varmt fra morgen af og da tågen lettede tog varmen et hak op af skalaen. Vinden kom NØ (46) og var herlig svag 3 m/s. Først lidt skyer, men da tågen lettede kom der mere og mere blå himmel. Sigten var om morgen maks 3 km og senere kom den op på 10 km, med lidt dis over havet. En ekstrem varm dag, hvor der om morgen var 14 grader og men nåede hele 29 grader, altså dobbeltop.

Jeg var tidligt oppe og ret hurtigt havde jeg selskab af Svend Åge Clausen som gik en tur på stranden. Ringmærkningen var ganske fin med sjove arter som Karmindompap og igen i dag en Husrødstjert. Lidt pussigt med Karmindompapen, da jeg ikke har set og hørt noget til den i flere dage…Faktisk hørt og så jeg den tidligere på morgen, da den sad og subsang og kaldte lidt i et halvt minut omkring Stationen. Jeg vil tro det må være den fugl jeg fangede nogle timere senere.

Ringmærkning: Bysvale 1. Husrødstjert 1. Munk 1. Tornsanger 3. Gransanger 1. Stær 5. Skovspurv 2. Tornirisk 1. Lille Gråsisken 3. Karmindompap 1. I alt 19 fugle fordelt på 10 arter.

Havobsen blev aldrig rigtig god, det bedste Svend Åge kunne presse ud af den var en rastende Toppet Lappedykker. Jeg fik set en Kernebider som fløj over haverne i flere omgange og så blev det også til en lidt underlig obs af en rastende Hedelærke, blot det andet juli fund, det første stammer fra 3. juli 2012.

Hedelærke Blåvand 04.07-2015-1. Henrik KnudsenSky Hedelærke (Dogmefoto), som rastede kortvarigt og blev det andet Juli fund nogensinde på Hukket.

I aften dukker der 5 birder op og snupper en overnatning.

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog