Søndag d. 5. juli 2015

Vejr: Der var kommet tåge i løbet af natten og i de første lyse timer tog den til. Den tiltagende tåge fik temperaturen til at falde. Vinden kom fra NW (319) 4 m/s, det var komplet overskyet 8/8. Sigten mellem 500 m og 2 km. Temperatur 14-16 grader. Over middag kom et total vejrskifte, varme 23 grader og sol væltede frem nogle timer, men her efter kom der (regn-)byger og torden. Dansk sommer når det er bedste, efter regnen duftede græsset og kaprifolien herligere end nogensinde.

De gode takter fra i går kunne ikke følges op her i de tidlige timer, men jeg fik alligevel gennemført de 5 timers ringmærkning. Jeg havde ellers planlagt at snuppe morgenobsen, men tåge umulig gjorde dette.

Ringmærkning: Jernspurv 1. Rødhals 1. Sangdrossel 3. Tornsanger 6. Lille Gråsisken 1. I alt 12 fugle fordelt på 5 arter.

Der er nu foreløbig mærket 49 fugle her i juli, hvilket jeg vil tro er ganske godt årstiden taget i betragtning. Det er ikke så ofte vi mærker på denne årstid, så det er lidt svært at sige hvad man kan forvente.

Rød karmin i mellem en byge og sommeren der forsvandt 05.07-2015 030kopi

Ellers fik jeg aflæst en Karmindompap som jeg havde mærket i foråret 2011 som 2k+, hvilket betyder den må være født seneste i 2010 og hermed mindst 5 år gammel. Lidt overraskende sad der en mærket rød Karmindompap og sang i dag…… De tager virkelig røven på mig i år

Alle gæsterne drog videre efter de havde fået en nats søvn.

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog