Mandag d. 14. september

Vejr: 6 m/s Ø(103), skydække på 8/8, 5 kilometers sigt og hele 16.1 grad.

Vi stod op til en varm om meget mørk morgen, uden den vilde tro på hits.
Det var da også tydeligt, at der næsten ingen småfugle var til morgen. Buskene var stumme ligesom himlen med de truende skyer hang lavt og var uden liv.

Personligt følte jeg dog, at jeg slog hårdt igen efter jeg ikke så gårsdagens Steppehøg, med at hele 2 1K fugle kom trækkende sammen over den yderste klitrække, inden at de lagde sig til at kredse en lille smule. Herefter for at trække stik vest og forsvandt ud over de stille hav og ind i tågen, med kursen sat direkte mod England.

Ikke langtid efter kom efterårets første Nordiske Lappedykker trækkende fint i revet. Ellers kunne mig og Bent fordrive tiden med en fin mængde svømmeænder; med 223 Pibeænder, 23 Spidsænder og 3 Skeænder. Til at slutte obsen af med kom en fin adult Dværgmåge tøffende mod syd, inden den tog sig et hvil ude på en af revlerne, hvor den lille størrelse for alvor stod tydeligt frem da den stod med en flok Splitterne. Som den kun var af halv størrelse med.
Det eneste andet nævneværdigt er 4 Dværgfalke og 7 Bjergvipstjerter.

HKn var tydeligt jaloux på min og Bents fine morgenobs så om eftermiddagen tog han omkring Grønningen og Skallingen. Bedste fugl blev en Havørn på Skallingen. Personligt fik jeg skrabet et Egern og hele 2(!) Sangdrosler op inde ved TDC, så vi har haft en vild eftermiddag. Det skal dog nævnes at det har regnet lige siden middag.

Ringmærkning: Jernspurv 2. Rødstjert 1. Gransanger 2. Løvsanger 1. Sortmejse 1. Bogfinke 2.
Ialt 9 fugle fordelt på 6 arter.

RWR

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog