Søndag d. 1. november 2015

Vejr: Vi snuppede lige en gråvejrsdag mere, men i modsætning til igår…..havde vinden lagt sig fuldstændigt samt skifte retning SV (228) 1 m/s, lidt op af formiddagen rørte den dog lidt på sig og kom op på en 3-4 m/s. Solen forsøgt ud på formiddagen at bryde igennem, men måtte efter et par timer igen overgive sig til det tunge grå november vejr. Sigten lå på 1-5 km. Det føltes helt utrolig varmt i dag, nok pga. af der ikke var megen vind 11-12 grader.

Denne søndag startede for mit vedkommende rigtig fedt, da jeg på vejen hjem fra den nye James Bond film i Varde kl 1. havde den fedeste Grævling til at løbe rundt 200 m øst for stationen i vejkanten. Jeg kunne bare kigge på den i 10 min i lygternes skær på en afstand af 2 til 10 m… Selv om man ofte ser spor og hømhømmer efter dem, er det blot 3. gang jeg ser den herude.

Nå men frisk og veludhvilet ringede vækkeuret 6 og så var det atter tid til at få kigget nogle fugle. Arbejdsfordelingen var som den plejede Rene i klitten mens jeg mærkede. Rene havde en ganske fin morgen hvor det igen blev til en fin stak trækkende Stære med 5775 fugle. Selv om de stod for det mest iøjnefaldende træk blev det også til 6 Hedelærker plus 1 Ringdrossel, som sås senere raste ned i mosen. Ude i hybenroserne på obsens sås efterårets anden tristis Gransanger, den sad og kaldte mange gange.

Ringdrossel 1. november 2015. Henrik Knudsen

November Ringdrosler er meget fåtallige i Blåvand. Dagens fugl var den først siden november 2012. Ialt er der registreret 23 observationer af 27 fugle. Den seneste stammer fra d. 16. november 1998. I det nye årtusinde er den endda blevet mere fåtallig, der er blot 1 obs fra 2010 samt 3 obs fra 2012. Foto: HKn.

Ringmærkningen kunne jo ikke blive andet end bedre end i går, hvor det blot blev til en enkelt fugl i blæsevejret. Så dagens 28 fugle var jeg meget tilfreds med. Mest spændende var en rigtig stor Spurvehøg som jeg snuppede oppe i Fyrhaven.

Spurvehøg 1. Gærdesmutte 3. Jernspurv 3. Solsort 7. Munk 5. Fuglekonge 2. Musvit 3. Grønirisk 3. I alt 29 fugle fordelt på 9 arter.

HKn

 

 

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog