Onsdag d. 18. november 2015

Vejr: Så var der atter gang i noget blæst, min midterskilning kan snart ikk bliver større, har snart ikke andet end hår på skulderne tilbage, ja køn er jeg sgu ikke. Vinden lagde ud i NV (323), men sidst på formiddagen røg den mere i ren V 11-13 m/s. Der kom en del byger ind, enkelte ganske våde, men indimellem også lidt sol der varmede dejligt. Ellers ikke den varmeste dag på Hukket 11 grader. Sigten lå på 15-18 km, dog lidt diset i det fjerne.

I dag var jeg ikke så meget i tvivl, jeg måtte ud og sidde i klitten selv om det ikke lige var den mest optimale vindretning til Blåvand først på dagen, jeg fik lidt senere på morgen dejligt selskab af Sigrid samt Rønnest og Clausen…..PPO var ikke med, måske lidt heldigt for undertegnede…

Spøj til side, den gode havfuglestimme der har præget denne november forsatte… kan overhovedet ikke selv huske jeg har oplevet så fin en november før. Vi hyggede os igen med at få talt lidt Rider, det blev til godt 100 stk.. Lidt pussigt var der på morgenobsen næsten udelukkende adulte fugle i omløb, mens der de næste 3 timer var lige mange af ad og 1k fugle, hvordan mon det hænger sammen…..søvnige teenager foreslog Sigrid. Desværre fik jeg ikke talt de trækkende Stormmåger i dag…..kunne jo ikke nå det hele, men der har måske trukket 400 fugle og jeg kan blot huske 4 til 5 ungefugle. Det samme var tilfældet mellem de 71 Hættemåger, her sås blot 2 1k fugle. Mellem de mere almindelige fugle var der også flere spændende arter imellem, bla. 2 ubestemte Stormsvaler, hvoraf den ene nok var en Stor Stormsvale. Det blev også til endnu en fin Thorshane som kom trækkende, men inden den forsvandt lagde den sig ude foran os og begyndte at fou. En ultra lækker lys 3k Mellemkjove kom dejlig langsomt ind over stranden, det var blot den 3. fugl i efteråret….de fåtallige kjoverarter har haft et meget stille efterår. Det var defor også glædeligt med 2 Storkjover at varme sig på. Ikke mange alkefugle, men alligvel kunne vi tvinge 10 Søkonger ud af det.

Nu hvor kulden presser sig på…..hvem var så lige heldig at få en tidlige julegave…..Sigrid og Tim havde en lækker varm kedeldragt med til mig….så fedt..tak for den. Måske man allerede skulle tage den på, har i skrivende stund endnu ikke fået varmen efter den lange havobs….

Kys fra HKn

 

 

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog