Fredag d. 4. december 2015

Vejr: En lille storm ved navn Helga kom forbi i dag….Hun var ikke nær så kraftig som Gorm…men hun var smuk og meget mere gavmild. Vinden havde hele natten høvlet løs fra S, men hertil morgen drejede den og da lyset kom igennem kom den fra V med en snert af N (286) og lå på en 17-19 m/s. Morgen bød på lidt blandet skydække samt sigt hhv. 6/8 og 8-18 km. Forsat “bikini varmt” 8-10 grader

Jeg var noget spændt på denne lille puster som var blevet døbt Helga og om hun kunne bringe lidt sjove fugle ind til kysten. Hun var jo ikke i nærheden af Gorm hvad angik styrke, men til gengæld passede hendes vindretning bedre til Blåvand. Havobsen gik også hen og blev lidt historisk og vemodig….da en af de længstvarende rekorder stod for fald i dag….rekorden blev endda sat før jeg blev født. I dag fik jeg knækket den gamle rekord for Stor Stormsvale for seneste forekomst der er registreret ved Blåvand, som stammede fra 3. december 1966 og blev sat af stationens første og legendariske observatør Arne Møller. Kl. 10.06 49 år senere blev den gamle rekord slået med en dag. Den fik yderligere et hak op af, da jeg så endnu en Stor Stormsvale kl. 11.04, begge fugle trak syd. Dertil kan tilføjes at det blot var 2. og 3. fund for december måned. En speciel følelse at snuppe en rekord der er sat et par år før man selv er født, især fordi det var Arne Møller der var en af de første der fandt ud af, at man skulle sidde ude i klitterne når det blæste i håb om havfugle.. respekt for ham. Nu håber jeg bare ikke vi skal vente knap 50 år mere for at slå dagens rekord….jeg er klar til at prøve på at slå den i morgen igen. Guderne/Helga var god ved mig i dag….. da jeg også blev belønnet med en Sodfarvet Skråpe, som blot var stationsens 2. december fund….det første stammede fra 13. december 2000 og blev set af min gode ven Jens Hjerrild. Ud over de lidt udsædvanlige fugle skal 152 Rider samt 2 Søkonger også nævnes i dagens dagbog.

Resten af dagen gik med at tø op…..havobsen gik trods de flotte temperaturer godt ind i knoglerne på undertegnede.

God weekend

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog