Onsdag d. 9. december 2015

Vejr: Så var vi tilbage i det vestlige hjørne igen, vinden kom fra V (286) 8 m/s med et drys af N, senere drejede den i SV og vi kom op 14 m/s, altså en “liten Kuling” som de skriver så smukt på YR. Som de seneste dag bliver der ved med at være lidt dis over havet, så sigten var noget variabel, men lå på 10-18 km. Selv om temperaturen igen røg rundt omkring plus 8-10 grader føltes det køligere i dag…. Ellers mest tørvejr og sol, dog en enkelt kraftige byge om formiddagen….

Et svagt øjeblik havde jeg “ringmærkningsfeber” men kom heldigvis til fornuft efter et par kopper kaffe og tog i stedet det varme tøj på og røg ud til obsposten i fuldfirspring.  Fandme ikke normalt i december, at synes man skal på havobs…..men jeg er jo også uden for pædagogisk rækkevide….enhver psykologs våde drøm….. Et svagt øjeblik kunne jeg måske også godt se det tossede i det her, da der ikke skete meget den første halve time…… men så indtraf roen sig og man fik en hvilepuls som selv kunne gøre en dopingdømt Bjarne Ris misundelig…. Der var klart færre fugle end i går, lidt pussigt at en SØ vind skulle være bedre end en V vind her i december…. Dagens havfugl blev en 3k Sule som kom rigtig langt ude og forsvandt mod syd. Fløjlsænderne kunne ikke rigtig finde ud af hvad de ville i dag, de røg på skift mod nord og syd det, blev til hhv. 42 og 95 fugle…det var lige før jeg blev helt skeløjet.. Dagens hit blev klart en fin Islom, som var lige ved at smutte som ubestemt….men heldigvis drejede den rundt og kom ind mod kysten, så jeg bla. kunne se den fine halskrave…. Jeg er ikke god ved den gamle observatør Arne Møller her i december. Han havde tidligere det eneste fund for årets sidste måned her i Blåvand, det stammede fra d. 3. december 1966. Der er måske en grund til, at der er så få december fund af Stor Stormsvale og nu Islom…..der er sgu ingen der gider at havobse på den tid af året……. måske hænger det samme med at vi begge er fynboer og kodet lidt forkert i den øverste “etage”…. Der var også lidt bevægelse i de Rødstrubede Lom, hvor jeg så hhv 3. mod nord og 43 mod syd. Dagens sidst art der skal nævnes er 4 Rider, som alle gik syd.

Eftermiddagen blev brugt på Grønningen samt skønhedspleje i Vrøgum…….. det er jo jul…..så håret blev trimmet….det tog frisøren under 5 minutter…….hvilken hårpragt !!! og jeg var forsat ikke et hak kønnere…..havde håbet på et mirakel.

Regnbue Blåvand 9.12-2015-1. Henrik KnudsenMorgensobsens eneste regnbyge bød på en dobbelt regnbue – samt en drivvåd observatør…. jo jo vi hygger i klitten..

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog