Torsdag d. 10. december 2015

Vejr: Et rigtig kedeligt vejr i dag…..ikke meget lys og en del dis især over havet og oven i det temmelig megen vind som kom fra SV (231) 16 m/s. Den første time med dagslys lidt svag støvregn, men ellers tørvejr frem til middag, hvor et rigtig regnvejr kom ind over Hukket. Det føltes lidt mere lunt i dag og dagen startede også med hele 10 graders varme. Sigt 4 måske 5 km maks når det var allerbedst

Efter det blæste op i løbet af dagen igår, var jeg lidt spændt på om der kom lidt fugle hertil morgen. Jeg må indrømme min frygt for en ringe sigt blev bekræftet, da der lå en god dis ude over havet, men man kunne dog heldigvis sagtens se til lidt bag revet uden problemer. I dag fik man virkelig sat sin tålmodighed på en prøve…..der skete næsten ingenting……men 2 Suler til at starte med fik mig til at tro på denne dag godt kunne et eller andet…..så jeg blev hængende….Og så “stik lakridspiben ind” og   “splitte mine bramsejl” om der pludselig ikke dukkede en lille sort prik op midt ude i det oprørte vand. En skøn Stor Stormsvale kom trækkende/fou. mod NV og viste lige hvordan man styre for hårdt i sådan en vind…go home suferdudes siger jeg bare !. Det er ikke mere end 6 dage siden vi slettede den 49 år gamle rekord for seneste fund af denne art ved Blåvand, og så bliver den bare slået endnu engang her i december….men det er jo det fede ved havobs….her bliver man ofte overrasket gang på gang. Denne lille fugl reddede fuldstændig min dag. Skulle der være nogle læsere af bloggen som måske ikke lige er fortrolig med flugtmåden hos Stor Stormsvale….så kan den nærmest beskrives som en parring af Gry Johansen´s rejehop og Trine Dyrholm´s sang “Danse i måneskin” fra det danske melodi grand prix……så popper det mix op for dit indre blik næste gang du ser en sort nullermand ude over havet……så har man fat i en Stormsvale..

Seneste Stor Stormsvale fejres med æbleskiver Blåvand 10. dec. 2015. Henrik Knudsen

Stormsvalerekorden skulle selvfølgelig fejres, så om eftermiddagen blev der ædt æbleskiver så jeg var ved at revne….mens youtube bød på “kloden drejer”

Det var alt fra galeanstalten Blåvand Fuglestation

Dr. Psyk Knudsen

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog