Onsdag d. 10. februar 2016

Vejr: Endelig noget lækkert vejr….så min psykolog slap for overarbejde…. Stod bare op til en skøn mild dag med ikke ret megen vind…blot en svag brise fra SV (227) 4 m/s. Solen kom frem i lange perioder, ikke fra en skyfri himmel…men nok til at man stornød denne dag 4/8. Det var så lunt at man kunne smide huen og handskerne i dag 4-8 grader….Sigten var også fremragende 20 km.

Allerede første gang jeg stak næsen udenfor var der gang i fuglene….. oppe nord fra væltede det pludselig afsted med Måger….”hvad var nu det”. Jeg gik straks op på Sydhukket og første fugl var en fed 2k Havørn som sad ude på den store sandbanke….Jeg besluttede mig for at gå ned til strandkanten og nyde den lidt i skop. Efter 10 min. lettede den og jeg fulgte den….lige indtil der pludselig fløj en stor “højlom” ind i mit synsfelt….shit….for vildt….her kom der lige en herlig Islom trækkende…umiddelbart lignede det en adult fugl i vinterdragt…da den var meget kontrastrig og især var halskraven påfaldende tydelig. Jeg fik vist den til en tysk fuglekigger som tilfældigt lige kom forbi… Mens vi nød den kunne vi samtidig se 2 fugle komme indtrækkende… lige henover os, det var en Sanglærke som kæmpede for sit liv, da en Dværgfalk prøvede at fange den….Jeg er jo blød som smør…så da Dværgfalken opgave og lærken forsvandt ivrigt kaldende var jeg helt lettet…puha…….ja man bliver aldrig for gammel til at græde når nogen er slemme ved Lassie… Da stranden atter var lukket pga. øvelse gik jeg en tur op på bakken nord for Fyret…her kunne jeg se årets første Huldue gå meget interesseret rundt på Mammutbunkeren, i øvrigt ganske tidlig ankomst herude. Fra bakken kunne man se en masse både trækkende samt ivrigt syngende samt slåsende Sanglærker..jo foråret er her næsten……

Syge og afkraftet Sæl på strand ved Blåvand 10. feb 2016-1. Henrik Knudsen

Igen dag lå der flere syge Spættede Sæler på stranden…..I går måtte opsynsmanden aflive 4 dyr, de er vist hårdt ramt af lungeorm….

Eftermiddagen gik med mange gæster…Første kom Erik Overlund forbi og han blev siden fulgt op af Grønne og Svend-Aage samt Bent…..der var sgu ved at komme gang i oldboysgutterne……dejligt at foråret sådan kan få folket ud med kikkerterne igen……Den ivrige ravsamler Tessa stak også næsen ind til aften…..gad vide om hun kunne dufte aftensmaden stod på bordet……jeg har en mistanke !!!!!!

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog