Torsdag d. 11. Februar 2016

Vejr: Egentlig meget lækkert og stille vejr, hvor solen i lange perioder skinnede, men på trods af solen var der rigtig meget finregn dagen igennem. Vind var der ikke meget af NV (332) 4 m/s… Skydække svingede omkring 5-8/8.. Sigten ganske god, men på trods af de godt 20 km. lå der noget dis over vandet. Temperaturen lå på 4.5-7 grader.

Man var jo noget præget af optimisme efter i går….så meget at jeg helt blev blændet af at mine tænder skinnede i solen…..jeg må vist til at smile noget mere. Men der var noget mere roligt i dag, især var Lærken total forsvundet. Det hele skyldes nok at finregnen satte en dæmper på det hele. En tur på Hukket gav heller ikke det helt vilde….mest spændende for en Blåvandnørd var nok 3 sydtrækkende Knopsvaner, hvilket blot var 16. observation af arten fra februar. Igen var det ikke muligt at komme længere end til pælerækken, så jeg satte atter næsen hjem mod stationen, på vejen hjem fik jeg set nok selvsamme Huldue som i går, som atter opholdte sig på den store Mammutbunker.

Om eftermiddagen tog jeg atter en tur ned på stranden og Hukket. Mens jeg endnu stod oppe i klitten fangede mit øre en velkendt lyd….årets første Store Præstekrave kom kaldende, da den kom trækkende ned ved pælerækken. Fuglen landede kortvarigt nede på Sydhukket, inden den forsvandt ned mod Hvidbjerg strand. Det er ikke vores tidligste fugl nogensinde, men den høre til blandet de tidligste fund der foreligger for Blåvand….nok i en top ti, vi har forsat ingen fund fra januar. Heldigt for mig lukkede militæret øvelsen ned tidligere end planlagt, så jeg gik en tur op på Nordhukket og hjem via mosen…det gav ikke ret meget andet end lidt måger og en enkelt Musvåge.

Keep Looking Blåvand 07.02-2016-1. Henrik KnudsenDet er vist ikke kun mig der kigger – det er vist også den anden vej…….

På vej ind til byen havde jeg som dagens sidste nævneværdige fugl en Sortstrubet Bynkefugl ved Ishuset…..hvilket var den første jeg ser på Hukket siden jeg ankom for en små 14 dage siden…..så om det er en af dem vi så tidligere i januar eller om det er en frisk trækfugl der er ankommet er svært at svare på, men sådan som vejret var i går kunne jeg nemt forestille mig det var en ny ankommen fugl.

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog