Tirsdag d. 16. Februar 2016

Vejr: Endnu en smuk dag, som var lidt mere skyet end i går, hvilket nok skyldtes at vinden var gået fra N til S (180) 3-8 m/s. Vinden var om morgen ganske let, men over middag tog den lidt til.. Dagen bød på lidt flere skyer, men forsat masser af blå himmel og sol 4/8. Sigten 20 km. Det havde ikke været så koldt om natten kun et par minus grader, mens den i løbet af dagen nærmede sig 5 plus grader.

I dag kunne jeg simpelt ikke lade være….jeg var ved at have det som når nogen stiller en skål med slik foran en og man ikke må røre….. jeg måtte prøve at have et enkelt net op og jeg gjorde det endda i to omgang…..årets første ringmærkning var en realitet….

Det blev til 6 fugle, største overraskelse var en Topmejse….jeg synes ellers dem jeg har set indtil videre alle havde været ringmærket….normalt dukker denne lille fugl først op i maj/juni når ungerne strejfer rundt.. Det blev også til en enkelt aflæsning af en Musvit som jeg mærkede som ung han i oktober 2015.

Ringmærkning: Solsort 1. Topmejse 1. Bogfinke 2 og Skovspurv 2. I alt 6 fugle fordelt på 4 arter.

Jeg fik også tjekket hele mosen rundt samt stranden….. sidstnævnte sted var total tom for fugle…. under 100 måger og blot 5 Sandløbere. I mosen var der til gengæld lidt mere spændende fugle… Normalt er det altid Kragerne der driller de andre fugle….men i dag var situation total vendt på hovedet. En Ravn drillede en Gråkrage i mindst 5 minutter….faktisk var jeg helt i tvivl om den var ude på at slå Gråkragen ihjel….det hele virkede noget aggressivt… Ravnens flyveevner var Gråkragen total overlegen og den havde en fantastisk speed….et fantastisk skue… Men dagens højdepunkt var nu da jeg ude i den vestlige del af mosen tæt på Mammutbunkeren trådte en Gransanger op….Der er blot 3 vinterobservationer fra Blåvand i første halvdel af året…Det første stammer fra 8. januar 1971, mens den andet faktisk også er fra i år 16. januar 2016. Spørgsmålet er om de to fund fra 2016 kan linkes sammen på nogen måde. Januar fuglen dukkede op i forbindelse med noget vejromslag, hvor der pludselig kom kulde til DK….så måske en fugl på flugt fra kulden. Dagens fugl kan måske være ankommet som trækgæst med den sydlige vind…hvilket i øvrigt er første februar fund for Hukket. En anden mulighed er at det er same fugl som har holdt til…..det sidste tror jeg dog ikke rigtig på, da jeg tror det er et for hårdt sted til en sanger at være om vinteren.

Første feb. fund af Gransanger Mosen Blåvand 16.02-2016-1. Henrik KnudsenDet var ikke nemt at få første fund af februar Gransanger dokumenteret….den røg rundt med et par Sortstrubede Bynkefugle og hvis man kigger godt efter flyver der også en Gærdesmutte rundt midt i busken.

Bent kiggede en tur ud i dag….han skulle lave en time/tælletur i forbindelse atlasprojektet…..Derudover var Morten Vinding også forbi, da han havde en ravtur på stranden…

Om eftermiddagen blev jeg inviteret til fødselsdag i Ho hos Kis….hvor den stod på hjembagte boller og kage…og en masse vilde flotte Isfuglefotos, jeg benyttede lige besøget til at se 3 Havørne på Langli samt en 4. fugl på Nyeng…alle fugle kunne ses fra Ho havn…

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog