Fredag d. 19. Februar 2016

Vejr: Sikke en dag – foråret vendte tilbage for en stund her midt i årets sidste vintermåned.. Stod op til en utrolig morgen med lavt hængende tåge og dis, nok mest diset over land…da sigten ret hurtig over vandet var oppe på 15 km, mens inde over land stod den på 1-2 km. Først på formiddagen havde solen brændt tågen og disen af og der ventede en smuk dag med masser af sol og lidt skyer. Vinden var næsten ikke eksisterende det meste af dagen og den kom fra SV (243) 1 m/s ud på eftermiddagen kom den op på 3-4 m/s. Temperaturen viste mellem 3.5 og 5.5 plus grader… Det må dog há frosset lidt…da vejen var rigtig glat hertil morgen….”sort is”

De to Københavner valgte mig forståligt at gå ud på en morgenobs, da det var en skøn morgen og vinden var ganske fin for lidt muligt træk her ved  Hukket. Jeg har her i skrivende stund ikke fået helt overblik over hvad de havde….men Bundgaard meldte på et tidspunkt om 200 sydtrækkende Rødstrubede Lommer…efter obsen smuttede de tur rundt i det jyske….der var noget med et “regnskab” på Tipperne der skulle gøres op.

Jeg ville ellers gerne há forsøgt med lidt ringmærkning fra morgenstunden af….men nettene var lidt frosne og ikke lige til at skille af….så det måtte jeg udsætte…så jeg snuppede en lusketur i mosen…. Her genfandt jeg Gransangeren og sørme og den igen i dag ikke var sammen med Hr. og Fru Sort Bynk… 3-kløveret hygger sig åbenbart sammen…

Vinter Gransanger Blåvand 19.02-2016-1. Henrik KnudsenGransangeren holder forsat ud efter nogle hårde dage med kulde og blæst….en hårdfør lille phyll..

Om formiddagen kunne jeg få åbnet nettene og ved samme lejlighed kunne jeg få tjekket deres tilstand og se hvad der skulle skiftes ud inden 1. marts, hvor sæsonen åbner officielt… Da nettene var tjekket gik jeg ellers i gang med at rydde haven for grene og skidt…..efter godt 4 timer var alle de store grene samt hyben der kunne ødelægge nettene nedkæmpet…..det havde lige været noget for Søren Ryge…Havemassakre !!!

Men ikke nok med det fik nettene jo også lov til at arbejde samtidig, så årets anden ringmærkningsdag kom også i hus i dag…..de mange småfugle jeg havde lokket ind i går var godt nok næsten helt forsvundet her i det gode vejr, men jeg fik dog fanget 8 fugle, hvor halvdelen var Kvækerfinker.

Ringmærkning: Solsort 2. Kvækerfinke 4. Grønirisk 2. I alt 8 fordelt på 3 arter.

Det var så slut på en smuk dag som blev brugt ganske fornuftigt, i morgen venter der vist atter noget mere træls vejr…..men vi er klar til at afprøve det.

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog