Lørdag d. 20. Februar 2016

Vejr: Det smukke vejr fra i går var atter væk og det var lidt op af bakke i dag.. Vi lagde ud med regn og byger frem til omkring middag…det blev til et par enkelte solstrejf, men ellers overvejende mere overskyet 4-7/8. Vinden var tiltaget noget SV (235) 10 m/s om morgen, dog havde det blæste noget kraftigere natten til i dag…hvor vinden var oppe og ramme 17-18 m/s. Senere gik den mere i ren V, men styrkemæssigt forsat 10 m/s. Selv om temperaturen lå mellem 5-6 grader hele dagen føltes det lidt køligt pga. regn og vind. Sigt 10-15 km.

Vi sad alle 3 og kiggede lidt ud på det kedelige vejr som jo som bekendt bød på lidt regn først på dagen….da det lige som tog af tog Bundgaard og Hjalte en tur på Hukket… her stødte de ind i “tvillingerne” Bøhmer/Manstrup…Havobsen bød bla. på 2 2k Dværgmåger samt årets anden obs. af Stor Præstekrave som valgte at holde til ved pælerækken hele dagen….mon det er ynglefuglene der er indtruffen. Da det hverken var luskevejr eller ringmærkningsvejr….puttede jeg mit luksuslegeme ind i bilen og tog en tur ned til Grønningen…. Det væltede ikke med fugle, men mellem 150 måger fik jeg sparket en ad. Middelhavssølvmåge op samt en 3k. Kaspisk Måge…sidstenævnte var farvemærket med en grøn plastik ring som desværre ikke kunne aflæses.. jeg kontaktede lige Kim Fisher for at høre hvad han havde af aflæsninger af Kaspiske med grøn ring….måske vi ud fra billede sammenligning  kan genkende fuglen og derved finde ud af hvor den kommer fra…

Kaspisk Måge 3k med grøn plastik ring der ikke kunne aflæses. Grønningen 20.02-2016. Henrik KnudsenKaspisk Måge 3k. Grønningen…den grønne ring kan lige skimtes på venstre ben…

Middelhavssølvmåge ad Grønningen 20.02-2016. Henrik KnudsenMiddelhavssølvmåge Ad også fra Grønningen……endnu et “pragtskud” fra dogmefotografen

Nå men lidt opmuntret af denne lille tur smuttede jeg tilbage til stationen og fik lidt frokost…Det var desværre forsatte ikke muligt at ringmærke, hvilket  lidt var en skam, da der var godt med finker i haven igen….Nå men jeg tog i stedet for en tur på stranden for at kigge om der var lidt måger at tjekke…Blandt de godt 500 måger fik jeg set årets første Sildemåge….den mindede mest om en Nordsøsildemåge…en rigtig stor krabat. I januar blev der meldt om en rastende britisk Sildemåge på Hukket…ud fra billederne på DOF-basen synes jeg det mere ligner en Sølvmåge…end en Sildemåge.

Sildemåge ad Blåvand 20.02-2016-1. Henrik KnudsenkopiSildemåge med karakter af en Nordsøsildemåge…Årets første på Hukket. Må dog stå på min regning den påstand……beklager Jesper.

HKn

 

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog