Torsdag d. 25. Februar 2016

Vejr: En ganske flot dag…med mindre vind end lovet……tak for det… Vinden kom fra stik V (263) og var blot 7 m/s….. Masser af sol og nogle få meget små byger i løbet af dagen. Sigten var super fin 20 km. Temperaturen var mellem 3 og 5 grader, men havde i løbet af natten været nede under frysepunktet.

Jeg blev lidt overrasket da jeg stod op, at det ikke blæste så meget….så jeg benyttede straks lejligheden til, at få åbnet alle nettene i stationshaven. Men i forhold til de to sidste dage, hvor der har været en del Kvækerfinker var der meget stille i dag…

Ringmærkning: Bogfinke 1 og Kvækerfinke 1. I alt 2 fordelt på 2 arter.

Midt imellem en af runderne gik jeg en tur på Sydhukket for at tjekke om der stod lidt fugle på stranden samt ude på sandbankerne som var frit fremme pga. lavvandet…. Det væltede med Måger…..og særlig på indersiden af revet var der samlet mange fugle….Det skulle selvfølgelig tjekkes og jeg blev noget chokeret da jeg opdagede, at der lå en stor død Hvalkrop som mågerne var begyndt at fou. på. Jeg skal lige love for at den hval som nok var en Kaskelothval ændrede resten af min dag efter jeg fik meldt den ud….Jeg nåede at lave liverapportering via telefonen til nyhederne, flere aviser ringede og kom også herud…det blev også til en tur i TVsyd….så kig med i aften kl. 19.30……

Død Hval sp. Blåvand 25.02-2016. Henrik KnudsenHer kan den døde hval skimtes – jeg mindes ikke at have hørt om en strandet hval ved Blåvand før (altså en af de store)….måske heller ikke det mest oplagte sted pga. den lave vandstand der hersker herude ved Hukket.

TVsyd Hval Blåvand 25.02-2016. Henrik KnudsenHer TVsyd i gang med deres indslag om dagens sensation i Blåvand

Mere hval Blåv. 25.02-2016 007Det udviklede sig til en helt turiststrøm af mennesker som lagde vejen forbi Blåvand for at kigge efter den strandede hval….P-pladsen var helt fuld af biler som på en sommerdag.

Desværre kom hvalen ikke ind da vandet steg, så nu må vi se om den ligger derude i morgen…..måske lokker den en Ismåge til Blåvand.

HKn.

 

 

 

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog