Mandag d. 29. Februar 2016

Vejr: En hundekold morgen med tæt og tyk tåge og temperaturen var røget lige ned under frysepunktet med minus 1 grad.. Men omkring kl. 12 lettede tågen og først/sidst på eftermiddagen kiggede solen igennem i brudstykker og man kunne tydelig mærke at frosten slap sit tag og temperaturen kravlede op på plus 2-3 grader.. Vinden kom fra SØ ( ? ) 4 m/s om morgen og om eftermiddagen lagde den sig fuldstændig og vejret blev rigtig dejlig. Sigten lå fra 500 m til 15 km.

Det var noget af en grå masse jeg kunne sidde og kigge ud på den sidste dag i februar som jo var blevet forlænget med en enkelt dag pga. skudår….mere om denne lille vigtige detalje senere…. !!. Det var desværre alt for koldt til at jeg kunne åbne nettene som i øvrigt også var frosne og derfor ikke kunne skilles af….Så den stod på kaffe i lange baner hele morgen….men da tågen begyndte at lette kunne jeg mærke uroen i kroppen…det var tid til en “long wark”… Jeg hoppede i det varme tøj og fik en kikkert om halsen og så gik jeg langs med stranden ned til Grønningen…Som ventet var der utrolig stille 2 enlige Store Præstekraver samt en overflyvende flok på 15 Sanglærker var det mest spændende… Turen hjem gik via fiskesøen ved Hvidbjerg Camping og ind gennem sommerhusområdet via Sønder Vasevej… Da jeg nåede ud til asfaltvejen mødte jeg Bent som lige havde været ude på stationen og nu atter var på vej hjem…Da jeg nåede til ishuset så jeg et par Sortstrubede Bynkefugle…så nu er der mindst 2 par på plads herude…Endelig var der noget at glæde sig lidt over på denne lidt tynde tur…varslede det nye tider….så sandlige, jeg var blot lige kommet forbi Ishuset og nået hen til et sommerhus som hedder “Skuret”, da solen brød igennem og jeg opdagede en lille fugl som hoppede lidt skjult rundt….På med kikkerten og Blåvands første februar fund af Husrødstjert var en realitet…..takket være en ekstra dag i februar…..det var lige noget for sådan en detalje-tosse som undertegnede. Så på trods af næsten ingen fugle var der altså stemplet en trækfugl ind…. Husrødstjert overvintrer ikke i Blåvand således findes der kun et fund fra december (samme fugl set på 2 datoer hhv. d. 2. og 7. 2009) og eneste januar fund stammer fra d. 14. 2014.

Husrødstjert Første februar fund for Blåvand 29.02-2016-1. Henrik KnudsenFørste februar fund af Husrødstjert for Blåvand rastede ved det røde sommerhus “skuret” lige nord for Ishuset og lever godt op til sit navn her ved at raste på stråtaget..

Da jeg nærmede mig Stationen kunne jeg pludselig høre at der blev arbejdet på livet løs ved Fuglestationen….hvad pokker var nu det..!!.. Her var Per Olsen i fuld gang med at fikse vores rækværk ved N1….Per var troppet op med egne materialer og syntes han ville give en hånd med til Stationen og ikke nok med det havde han også lavet to sæt rækværk op til Fyrhaven, så der ikke længere kan gå folk ind i haven… Det var bare så fedt at komme hjem til…. det var lige hvad vi havde brug for… En kæmpe stor tak til Per skal lyde herfra undertegnede på Stationens vegne for denne utrolig flotte gestus.

Per Olsen på arbejde i Blåvand 29.02-2016-1. Henrik KnudsenPer Olsen fikser og laver et perfekt rækværk til Stationen – så sejt gået Per !!!

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog