Mandag d. 28. marts 2016

Vejr: Fy føj noget vejr i dag…..vinden var rigtig kraftig fra SØ (148) 11-17 m/s, den var tiltagende i løbet af morgen….Frem til omkring middag var det tørvejr med et vekslende skydække 5/8, men herefter kom regnen ind. Sigten var ganske god selvom sigten var præget af disen der lå ud over havet 10-15 km. Det føltes overhovedet ikke varmt i dag, tværtimod en rigtig råkold dag der bød på 6-8 graders varme.

En lille runde i Stationshaven gjorde det hurtigt klart at ringmærkning i dag overhovedet ikke var aktuel….så jeg fik støvet skopet af, der skulle jo obs i bogen, så jeg lavede en morgenobs  midt mellem Syd- og Nordhukket, hvor jeg kunne gemme mig lidt for den kraftige SØ vind. Det var faktisk en ganske hyggelig morgen obs, hvor der måske ikke var de store antal men der kom en del arter i bogen. Bla. var der gang i lidt vadefugle, hvor det både blev til Strandhjejle, Islandsk Ryle samt en del Almindelig Ryle… Da det begyndte at blive lavvande og sandfladerne kom fri begyndte der rigtig at samle sig en del måger, hvor især Stormmåge var talrig med 1000 fugle… Mellem dem godt 40 Sildemåger samt en 2k Kaspisk Måge samt en rigtig lækker adult Middelhavssølvmåge. Ude bag revet kunne der atter ses lidt Mallemukker, dog rastede fuglene ikke i dag, de virkede meget målbeviste og forsvandt mod syd.

Gransanger 2k+ Blåvand 26.03-2016-1. Henrik KnudsenEndnu ses kun enkelt Gransangere, denne her blev ringmærket d. 26. marts 2016.

Henrik Brandt kiggede ud for en kort bemærkning, men den kraftig vind fik ham hurtig blæst hjem igen. Derudover havde jeg besøg af et par bekendte nede fra det Sydfynske Peder og Kirsten.

I takt med regnen gjorde sit indtog, mistede jeg gejsten og tog en slapper og ladede batterierne op til den kommende tid.

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog