Tirsdag d. 29. marts 2016

Vejr: I dag skal jeg ikke klage…vejret blev meget bedre end lovet…juhu for det. Vinden lagde ellers godt ud med SV (219) 10-11 m/s, men heldigvis fald den hurtigt og kom ned på 8 m/s…Dagen startede lidt skyet og diset over havet, men der kom fin opklaring i løbet af morgen samt en del sol. Sigt 10-15 km. Det føltes lidt mere lunt i dag uden dog at være pragende 6-8 grader.

Da jeg stod op… kunne jeg forsat høre vinden rev lidt i huset og træerne og jeg begyndte at indstille mig på en dag mere oppe i klitten….men i takt med at morgenmaden og kaffen gled ned aftog vinden….så jeg hoppede straks i gummistøvlerne og kom ud og åbnede nettene…og sikke en dag det blev. Det var dagen hvor flere friske årsarter stemplede ind og især en af dem gjorde sig ekstra mærkbar… Allerede på første runde fangede jeg en Rødtoppet Fuglekonge….og midt i glæden over at se den sidde i nettet var den også ringmærket….Den var mærket på venstre ben…det samme som jeg altid bruger…men der var noget galt…ikke den type ring vi bruger…. Fuglen var mærket med Hollandsk ring….vores først udenlandske aflæsning af denne smukke art og vel sagtens også en af meget få der er fundet i DK……tror jeg lignede en kæmpe stor gul smiley resten af dagen med den start.. Herefter begyndte festen hvor de Rødtoppede Fuglekonger pev om ørerne på mig….Inden jeg så mig om havde jeg ringmærket 3 fugle, som alle var hanner lige som den Hollandsk fugl også var det….sikke et fald. Sidste forår da Østdanmark oplevede et sandt monster fald, mærkede vi ikke rigtig noget til det, men måske vi skal være med i år….de næste uger bliver spændende. Den øvrige ringmærkning kørte også rigtig godt, jeg kom op på hele 61 fugle, hvoraf Fuglekonge stod for godt halvdelen med 29 fugle. Der var også kommet lidt flere Jernspurve til, da den blev dagens næst hyppigste art med 9 mærkede fugle. Jeg fik også givet de første Munke ring på i dag, så mærkningen gav to friske årsarter til Blåvand. Mærkningen lukkede og slukkede med endnu en udenlandsk aflæsning, da jeg fangede en Bogfinke hun med norsk ring…

Ringmærning: Jernspurv 9. Rødhals 5. Solsort 4. Sangdrossel 2. Munk 2. Gransanger 3. Fuglekonge 29. Rødtoppet Fuglekonge 3. Blåmejse 1. Musvit 1. B0gfinke 1. Lille Dompap 1. I alt 61 fugle fordelt på 12 arter…..

Aflæsning af Rødtp. Fugl. Blåvand 29.03-2016-1. Henrik KnudsenHer er dagens fugl i Blåvand, den Hollandsk aflæste Rødtoppede Fuglekonge…..Mens jeg fik den aflæst syntes jeg ikke den skulle føle sig ensom…så jeg smækkede et baggrundsbillede op af en tidligere fugl…..man skal jo sørge godt for sine gæster….

Mellem runderne og de mange timer i felten fik jeg også hørt en fåtallig årsart herude om foråret, da en fin Hedelærke kom trækkende henover Fyrhaven…den var som vanligt ivrigt kaldende…Jeg nåede også lidt tid oppe i klitten med teleskopet og her dukkede årets 4. nye årsart op, da jeg så en mørk nordtrækkende Almindelig Kjove. Ellers bød dagen på 4 Husrødstjerter samt 3 Sortstrubede Bynkefugl heraf sad der en meget lys han øst for stationen som var meget sky…..

Sort Bynk sp. Blåvand 29.03-2016-1. Henrik KnudsenHer Sortstrubet med meget kraftig hvid overgump….noget af det største man ser hos rubicola…Fuglen var meget lidt farvet på flanken, da det orange var koncentreret omkring brystet… Men i modsætning til den Sibirisk Sortstrubede Bynkefugl han vi havde sidste forår, så er overgumpen ikke så aflang og så havde den heller ikke komplet hvid halsring som sidste års fugl

Forskellige folk kiggede ud i dag og det samme gjorde folkene fra Varde kommune, som jeg fik overtalt til at fjerne de sidste stumper af det gamle rækværk.

HKn

 

 

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog