Søndag d. 3. april 2016

Vejr: En grå og lidt våd samt diset dag….som dog var langt fra så kedelig som den måske lyder…Dagen startede med 4 m/s fra Ø (89), den drejede hurtigt mere i SØ og til tog og kulminerede sidst på formiddagen med 9 m/s…herfra aftog vinden igen og til aften var den ganske let. Det meste af dagen frem til eftermiddagen havde vi nedbør i form af finregn…men nogle korte pauser…Til aften kom der en fin opklaring. Sigten var noget diset, lå omkring en 5-6 km. Temperaturen svingede fra 6-10 grader.

Min gamle ‘næse’ kunne lugte at der måtte være småfugle i krattene i dag, finregn og let SØ kunne næppe gå hel galt, så det var dejligt at høre diverse kald fra buskene mens nettene blev hejst…. Især i de tidlige timer kunne man høre der var ankommet lidt Gransangere….på ganske kort tid havde jeg fanget 11 af dem, men så gik de også komplet i stå….Men heldigvis var der en anden der så ville lege med….pludselig rørte Rødhalsene på sig og de gik hen og blev dagens talrigeste art med 14 mærkede fugle. Jeg lod derfor nettene arbejde frem til klokken 16 og der var ganske fornuftigt, da jeg kom op på 54 fugle. Dagens overraskelse var en smuk han af Sortstrubet Bynkefugl som jeg fangede oppe i Fyrhaven i FZ…det lå faktisk i luften jeg skulle få fat i den, da den jagede en anden Sortstrubet Bynkefugl henover haven i flere omgang, mens skældte ud og sang…frisk lille hidsigprop… Og dagens lige ved og næsten var en Kernebider som drønede rundt i stationshaven om eftermiddagen uden at gå i, det var i øvrigt den første i år.

Ringmærkning: Gærdesmutte 4. Jernspurv 6. Rødhals 14. Sortstrubet Bynkefugl 1. Gransanger 11. Fuglekonge 8. Musvit 1. Bogfink 3. Kvækerfinke 1. Tornirisk 1. Gråsisken 1. Lille Gråsisken 3. I alt 54 fugle fordelt på 12 arter.

Sortstrubet Bynkefugl han 2k Blåvand 03.04-2016-2. Henrik KnudsenDet er ikke særlig ofte vi fanger de fine hanner om foråret af sortstrubet Bynkefugl, det er normalt mere ungefuglene man senere på sæsonen får fat i….så det var en glad ringmærkninger der fik fat i en af hans ynglingsfugle…….

Jeg nåede desværre ikke at få kigget ud over havet i dag, det havde sikkert været en god dag at tjekke lidt træk…men pga regnen stod den på ringmærknigen, hvor der konstant blev gået runder…..dog fik jeg presset årets første Landsvale ud af det.

Omkring middagstid kiggede Michael Gammelholm ud og senere på eftermiddagen kom Per Olsen også forbi, sidstenævnte kunne berette om Ringdrossel i Ho i går….så lad os se hvad der venter i morgen til os.

HKn

 

 

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog