Fredag d. 8. april 2016

Vejr: Smuk dag med sol i lange baner, men der kom dog omkring 4-5 byger af få minutters varighed plus en enkelt haglbyge….Vinden kom hele dagen fra V (292) 6-11 m/s. Dagen startede med en del skyer, men det klarede op og så stod den på blå himmel 3-6/8. Sigten fremragende 15-20 km. Temperaturen lå på 6-8 grader.

Efter mange dage hvor vejret ikke “spillede med” var det atter dag for at få nettene op og se om der var ankommet lidt nye småfugle… Allerede mens jeg fik nettene op, kunne der høres lidt pip hist og her, så det lovede godt. Især de første runder var rigtig givende, herefter blev det lettere aftagende. Dagens talrigeste fugl blev Fuglekonge med 12 fugle, heraf var alle hunner, så hannerne er gået igennem. Den næst hyppigste fugl var Solsort med 7 fugle, her var alle hunnerne 3k+, mens hannerne var 2k. Jeg fik også aflæst en Solsort han, som jeg mærkede som 3k+ i 2013, så den er ved at være en ældre herre.

Ringmærkning: Gærdesmutte 2. Jernspurv 5. Rødhals 6. Solsort 7. Sangdrossel 1. Gransanger 6. Fuglekonge 12. Musvit 1. Stær 1. Bogfinke 1. Grønirisk 1. Stor Dompap 1. I alt 44 fugle fordelt på 12 arter, så den samlede forårstotal er nu oppe på 579 fugle.

Fyret, Blåvand 08.04-2016. Henrik KnudsenDer er højt til himlen i Blåvand……

Lidt sjove obs. kom der også i bogen, bla havde jeg først på dagen 2 ivrigt kaldende Ravne henover Fyret og ganske kort tid efter lå der en Rød Glente og kredsede øst for Fyret, den forsvandt dog mod NØ. Endnu en fåtallig rovfugle blev fundet af  Svend Aage Clausen om eftermiddagen, da han havde en rastende Fjeldvåge i mosen. Mellem runderne fik jeg øje på en trækkende “højlom” som jeg først troede var en Skarv/Gås, men da den kom nærmere kunne jeg straks se at der kom en Storlom…desværre stod jeg kun med håndkikkert, så den forblev en Storlom….men velsagtens en Islom.

Ellers en hyggelig dag med mange gæster, Erik Overlund, John Frikke, Eva Foss Henriksen, Svend Aage Clausen og Per Olsen lagde alle vejen forbi stationen.

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog