Tirsdag d. 12. april 2016

Vejr…Vild smuk solopgang som gik direkte over i finregn/regn…Vinden kom fra Ø (91) og lå på 7 m/s om morgen og den aftog kun ganske lidt om eftermiddagen. Solen sås kun da den stod op i et helt unikt farvespil med regnen….som må ha´ fået en være 60er og 70er hippie til at blive vildt misundelig………sikke et syretrip med luftguitar.. der var Hendrix i luften.. Regnen stoppede en kort overgang, men efter knap 1.5 time kom der mere regn og det forsat til hen på eftermiddagen. Sigt ganske fin med 18 km og temperaturen lå på 6-7 grader.

Blåvand Fyr rammes af morgensol 12.04-2016-1. Henrik KnudsenMorgenstemning i blåt og rødt i den sidste klitrække inden Nordsøen…….

Da regnen ikke var så intens til at starte med og det lugtede lidt af fugl…tog jeg chancen og fik hele styrken sat op….Optimismen steg hurtigt, da årets første Ringdrossel kom indtrækkende og landede lige over mig…en smuk han… Senere havde jeg yderligere to indtrækkende, de forsatte dog målbevist mod Ø. Hver anden gang jeg tog en fugl ud af nettene i dag var det en Gransanger der fik en ring om benet, samlet fangede jeg 12 af dem…det var dog især i starten de var talrige. Ellers var en aflæsning af en Lille Gråsisken jeg fangede d. 22. maj 2014 en af dagens bedre oplevelser, dengang blev den mærket som en 2k+ og uden køn…Men nu var den vokset sig stor og smuk og var blevet en farverig han. Da standardmærkningen var i hus valgte jeg at lukke ned…gad ikke mere vand og våde notesbøger.

Lille Gråsisken han 3k+ mærket 22. maj 2014 unden køn Blåvand 12.04-2016-1. Henrik Knudsen

Så var den atter tilbage i min hånd efter jeg mærkede den 22. maj 2014….

Ringmærkning: Jernspurv 1. Rødhals 3. Sangdrossel 1. Munk 2. Gransanger 12. Fuglekonge 1. Bogfinke 2. Lille Gråsisken 2. I alt 24 fugle fordelt på 8 arter. I dag rundede jeg 700 fugle, så det ser meget fornuftigt ud i øjeblikket..

På grund af regnen samt at mosen var lukket da der var militærøvelse i dag, blev det ikke til så meget lusken rundt….dog kun jeg fra Fyrbanken se den Store Tornskade sidde i sin busk nede i mosen på 3. dag. Om aftenen gik jeg en lille tur ind mod de “3 master”, her så jeg endnu en rastende Ringdrossel samt en sjælden gæst på Hukket i form af en stor hun 2k Duehøg, som kom lavt over landskabet stærkt forfulgt af Krager, herlig afslutning på dagen..

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog