Mandag d. 25. april 2016

Vejr: Ja ja, det blev ikke meget bedre af det blev mandag… Da lyset kom frem begyndte det at regne og det gjorde det frem til kl. 9, herefter kun byger samt en enkelt snebyge ! frem til kl. 12…men så brød solen igennem…. En ganske kølig dag, hvor temperaturen lå på 3-6 grader….Vinden startede i N (334) 5 m/s, men i forbindelse med regnen røg den pludselig oppe på 10 m/s fra SV en kort overgang…ellers røg den lidt frem og tilbage og var ganske let. Sigten god igen i dag, den var på 20 km.

Der var godt stille på Hukket i dag, jeg oplevede så lidt, at den gode gamle 80er popsang “Words don´t come easy” med F. R. David….nok er meget passende til denne lidt korte udgave af en dagbog….Regnen gjorde det umuligt at lave noget de første timer, så jeg fik vasket køleskabet samt snakket lidt med Per Bo som i dag satte kursen mod Skagen… Da han smuttede forsøgte jeg mig med en halv gang ringmærkning, jeg åbnede kun vores egen have, da det ikke var til at gennemskue hvordan de mange byger ville ramme kysten. Efter 3 timer måtte jeg erkende, at der ikke var noget at fange udover lidt aflæsninger… den ene var dog ganske fin, da det var en Gærdesanger som jeg havde mærket 27. april 2015, som var vendt hjem til Blåvand for at yngle. Nævnes skal da selvfølgelig også en Sølvhejre som lå højt oppe på himlen mod NØ og kredsede/aktiv flugt inde over heden…desværre efter noget tid forsvandt den ind i nogle skyer og kunne ikke genfindes….Det er overraskende nok blot 2. fund for Blåvand…på trods for de ofte står på Skallingen.. hvilket jo ikke er andet end en spytklat væk.

Efter noget kontorarbejde, tog jeg en lille tur på Grønningen….her måtte der da været lidt at kigge må…Det vrimlede ikke med fugle, men helt forgæves var det ikke.. Jeg fik set min første Bynkefugl i år og sammen med den løb der 3 fine Ringdrosler rundt….Inden jeg kørte ind til byen og handlede fik jeg også lige en Sortrygget Hvid Vipstjert i bogen.

Sortrygget Hvid Vip Grønningen 25.04-2016-2. Henrik KnudsenDet virker ikke som om der er særlig mange Sortryggede Hvide Vipstjerter i Blåvand området i år….Denne her fra Grønningen er den første jeg ser herude i år….

I aften skal vi have møde i Blåvandgruppen, så bliver stationen fyldt med mennesker, så det skal nok blive en god aften….hvor der er mange punkter der skal vendes.

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog