Torsdag d. 28. april 2016

Vejr: Første halvdel af dagen dårlig – mens anden halvdel var smuk… Men kendetegnende for begge dele var, at det forsat var køligt.. Dagen startede med let vind fra en overvejende N-lig retning (6) 7 m/s…men da mere ustabilt vejr kørte både øst og vest om Hukket steg vinden til 10 m/s fra NV. Senere gik den mere i V om efter middagen og tog noget af 5-6 m/s… Det var noget overskyet i første halvdel af dagen 5-6/8…senere blev det bedre 3-4/8.. Sigten super hele dagen 20 km. Temperaturen lå fra 6-9 grader.

Jeg nød ikke specielt første del af dagen, da der næsten ikke skete noget i det kølige vejr og det afspejlede sig selvfølgelig på mærkningen….så for at spare jer “kære læsere” for mit sædvanlige brok….så skynder jeg mig videre til eftermiddagen…

Ringmærkningen: Ringdue 1. Rødhals 1. Solsort 1. Bogfinke 1. Grønirisk 1. I alt 5 fugle fordelt på 5 arter.

Eftermiddagen var til gengæld noget mere spændende, så jeg fik kratlusket samt gået mosen og stranden igennem…..selv om jeg ikke kunne støve det vilde op var 4 rastende Lille Korsnæb ved Vesterled ganske spændende…. da den ene viste påfaldende vingebånd og kunne derved minde lidt om en Hvidvinget Korsnæb….

Lille Korsnæb med vingebånd Blåvand 28.04-2016-1. Henrik Knudsen

 

Lille Korsnæb med vingebånd Blåvand 28.04-2016-2. Henrik KnudsenDagens mest spændende fugl var denne “Hvidvingede” Lille Korsnæb hun… Udover vingebåndene, havde den også atypisk for Lille Korsnæb lyse kanter på tertiæerne, dog mangler den dråben som hos Hvidvinget Korsnæb…. Men hvorfor viser Lille Korsnæb denne mix karakter mellem de to arter er et godt spørgsmål….

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog