Fredag d. 29. april 2016

Vejr: Det var ikke mange minutter man kun nyde stilheden i dag…vinden lå på 6-7 m/s fra S (193) om morgen, men der gik ikke mange minutter før den drejede i SØ og så stod den på 15-17 m/s….Om eftermiddagen gik den så i SV (213) 7 m/s. Der var også lidt blå himmel 4/8 og fremragende sigt 20 km i de tidlige minutter, men da vinden drejede blev det noget diset over havet… Sidst på formiddagen kom der et mere vedvarende regnvejr ind, som om eftermiddagen gik mere over i byger….men de var laaaaaange og meget våååååde. Temperaturen igen i den lave ende af skalaen 5-7 grader.

Det lå i kortene, at der var noget i gære med det her vejr, så jeg lagde blødt ud og åbnede kun lidt over halvdelen af nettene i vores egen have…der gik heller ikke mange minutter før det viste sig at være en rigtig god ide, da vinden friskede voldsomt op. På trods af få net blev der alligevel ringmærket 11 fugle fordelt på 6 arter, hvilket jeg vist må være tilfreds med.

Ringmærkning: Rødhals 2. Rødstjert 1. Munk 2. Gransanger 3. Løvsanger 2. Lille Gråsisken 1. I alt 11 fugle fordelt på 6 arter.

Mellem runderne stod jeg lidt ude i klitten og kiggede ud over et hav med masser af små hidsige bølger med hvide toppe…. Der kom lidt højlommer samt lidt Sortænder som alle piskede nord på. Mellem Sortænderne var der 2 Skeænder hanner og bedst fugl blev en fin mørk Almindelig Kjove. I dag tror jeg det havde været godt med en fast mand i klitten, da lommerne gik højt og jeg ikke havde så meget tid til at stå derude…. Heldigvis kommer Martin Søgaard i aften, så er der dækning i weekenden….Dejligt der endnu er folk der har lyst til at finde deres egne fugle, endda uden hitmeldinger herude fra og med en ikke alt for lovende vejrudsigt…..i stedet blot hovedløst jagte rundt efter andres…. men i en tid hvor det kun er “X” der tæller kan det vel også være lige meget……

Løvsanger Fanø Fugl Blåvand 28.04-2016-2. Henrik KnudsenEn meget begejstret og ivrig Løvsanger sang for fuldkraft, mens den svingede voldsomt med vingerne…Det er den fugl jeg aflæste den 24. april som Per Kjær på Fanø ringmærkede som 1k den 15. juli 2015 i Sønderho på Fanø…Selv om jeg ikke har haft fat i den siden var det muligt ud fra billederne at læse ringen.

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog