Lørdag d. 30 april. 2016

Vejr: På bedste hysteriske måde startede vejret…men byger og blæst…men sidst på formiddagen kunne man lige så stille og roligt begynde at mærke det blev varmere…ikke hot, men ganske behageligt og det blev kun bedre hen mod aften. Vinden lagde ud i S (175) 10 m/s, senere røg den både i SØ og SV og kom en overgang i middelvind op på 13 m/s. Men over middag aftog den og til aften var den blot på 5 m/s. Hele morgen måtte vi endnu engang trækkes med en masse byger, men herefter stod den på dejlig solskin og blå himmel 3-4/8. Sigten ganske fin 15 km og temperaturerne var 7-9 grader.

Der var fuld dækning på Hukket i dag, da Martin indtog Sydhukket og selv om betingelserne ikke var nemme blev der fightet godt og grundigt…Som jeg havde på fornemmelsen i går var der ved kommet gang i lomtrækket….Der blev talt knapt 500 trækkende fugle, hvor hovedparten i bedste forårsstil trak højt højt oppe på himlen….helt klart et af forårets højdepunkter at iagttage. Af andre fin tal kan nævnes 3 Almindelige Kjover hhv. 2 mørke og 1 lys samt knap 1000 H/F terne, som primært må være Fjordterner nu.

Jeg kunne i modsætning til går havde flere net op, hvilket betød jeg fik gang i Fyrhaven i dag. Af dagens 20 fugle, dominerede Munk klart med 8 fugle, så der har trukket en del igennem i dag af dem….Jeg blev helt lettet da jeg endelig fik ringmærket en Gærdesanger, indtil videre har jeg blot aflæst 2-3 af vores egne fugle. Jeg tror aldrig nogensinde der blot er mærket 1 fugl i april før og Løvsanger må også have haft deres værste april nogensinde herude med 8 nymærkede fugle i det hele….Men med de vejrbetingelser der har hersket her i sidste halvdel af april, har det ikke været nem at lave noget fornuftigt….selv om jeg har forsøgt efter alle kunstens regler….Faktisk er det andet år i streg, at april har spillet “fallit”. Men nu er det tid til at se fremad og glæde sig til maj……

Ringmærkning: Gærdesmutte 1. Jernspurv 1. Rødhals 2. Gærdesanger 1. Munk 8. Gransanger 3. Løvsanger 1. Fuglekonge 1. Grønirisk 2. I alt 20 fugle fordelt på 9 arter.

Ellers tøffede vi noget rundt og kratluskede mellem runderne samt efter morgenobsen….i mosen sad der flere phyller samt 3 Sortstrubede Bynkefugle…i øvrigt alle hanner. Ved Vesterled kunne årets første Tornsanger høres og ses…. skønt atter at høre dens så karakteristiske sang, som præger hele foråret herude på Hukket og mosen.

Gærdesanger han Blåvand 30.04-2016-3. Henrik KnudsenEn af dagens 4 Gærdesangere som sad og sang herude…..

Sidst på eftermiddagen tog vi et smut på Grønningen og her viste Martin lige hvordan man spotter en Vendehals nede på Horntoftevej… hvordan f….. han opdagede den inde imellem nogle grene ved jeg ikke, men imponeret det var jeg….det var selvfølgelig også årets første.

Til aften vil Jimmy Skat dukke op…..så står den jo nok på “småkager og håndmadder” de næste dage……jeg må se at finde boksehandskerne frem…selv om jeg næppe klare mere end første runde……

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog