Fredag d. 6. maj 2016

Vejr:  Så kom varmen for alvor til Danmark og Blåvand….temperaturen nåede op på lige knap 20 grader….inden da var vi igennem en kold morgen selv om termometret viste 8.8 grader.. Vinden kom fra ren Ø (99) 6 m/s da vi tog hul på denne dag, men ret hurtigt tog den til og kom op på 10 m/s og gik samtidig over i SØ… Sigten var 15-20 km…

Der var intet nyt under solen…arbejdsfordelingen var klar….dog havde vi fået en ekstra forstærkning på holdet, da Henrik Brænder også havde meldt sig under fanerne. Men igen virkede det meget fugletomt herude både med træk og fugle i nettene….den kraftige vind gjorde det også rigtig svært for ringmærkningen, især Fyrhaven var presset….Men det afholdte os jo ikke for at gøre en indsats… Vi fik presset lidt forskellige årsarter ud af det…”trækker-drengene” snuppede de første Mursejlere i år…..Jeg måtte straks slå kontra, så mellem runderne var jeg et smut i mosen, hvor en syngende Tinksmed vagte begejstring…den var nemlig også ny for i år herude….I mosen opdagede jeg hvad jeg troede var den samme “Sibiriske Gransanger” som vi fangede i går….men helt utroligt var det en ny fugl, da den ikke var ringmærket…..fuglen kunne nydes på få meters afstand. Men returkontraen kom fluks fra klitten, da årets første Lærkefalk blev set gå NØ. Men så var det også ved at være slut med de gode fugle….jeg kunne dog glæde mig over endnu en aflæsning af en udenlandsk ringmærket fugl….da jeg fangede en Gransanger med fransk ring…. i øvrigt ikke mange aflæsninger vi har af fransk mærkede fugle herude. Jernspurven som i går var udstyret med en Helgoland ring var godt nok mærket ude på selve Helgoland i april i år, hvilket ikke altid er tilfældet, da Helgoland ringe bliver brugt flere steder i Tyskland……

Sivsanger Mosen Blåvand 06.05-2016-1. Henrik KnudsenI mosen kunne 2 ivrigt syngende Sivsangere nydes…her holdes der dog en lille pause……

Ringmærkning: Rødstjert 2. Solsort 1. Gærdesanger 2. Tornsanger 4. Munk 1. Løvsanger 4. Bogfinke 1. Kvækerfinke 1. Grønsisken 1. Tornirisk 1. Lille Gråsisken 1. I alt 19 fugle fordelt på 11 arter.

Om eftermiddagen dukkede Niels Krabbe og hans kæreste op….Niels bliver her nogle dage, da han skal samle blodprøver ind fra fuglene der kommer fra Afrika for at se om de har West Nile Virus i sig. Sidst på dagen tog Martin og jeg en tur på Skallingen…..men her var ikke meget andet en smuk natur og lidt kåde Hjejler…

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog