Torsdag d. 19. maj 2016

Vejr: Det var nok en af forårets bedste vejr situationer…..næsten et drømme senarie.. Det var en dag hvor vinden kørte lidt rundt, den startede i NØ (68), men gik hurtigt mere i SØ for så en gang imellem at ligge nogle perioder i NV, der var ikke megen af den mellem 2-4 m/s… Skydækket svingede også frem og tilbage….især om morgen hvor der lå noget dis og tåge både over land og til havs var det næsten helt overskyet 7/8…..men om eftermiddagen blev det brændt noget mere af og så kunne solen atter kigge frem. Det var en lun dag, temperaturen lå fra 7-17 grader. Sigten var ikke pragende, den lå fra 5-10 km.

Peter og undertegnede glædede os som om det var juleaften…da vi kiggede ud på vejret….det lå lige til højre benet….der måtte enten være mange småfugle eller et megahit til os…..så der var topdollar stemning på stationen… Peter tog på Sydhukket på trods af disen, måtte der komme lidt træk mente han og jeg tog mig i vanlig stil af ringmærkningen….. Men som dagen skred frem og der ikke rigtig skete det helt store udover en trækkende Bomlærke og en Kernbider… begyndte de nervøse trækninger at indfinde sig…..så hvis jeg havde heddet Morten….så kunne jeg godt ha`haft mistanke om lige som i Morten og Peter fra TV2…..at vi var på det “falske sted”…… Hvor var alle de mange fugle vi havde forventet henne…. Vi havde endda fået forstærkning imellem tiden af Henrik Brandt, men 3 mand stærk kunne ikke trylle noget frem… På trods af manglende fugle var der alligevel drama herude , jeg blandede mig nemlig i naturens gang og jagtede en Ræv væk nede i mosen som lå og lurede på 7-8 Gråandællinger…det var mere end jeg kunne holde ud at se på…. måske fordi det nok er første gang jeg overhovedet kan mindes jeg har set ællinger i mosen….

Men på trods af vi ikke fik vores drømme og forventninger opfyldt var det alligevel en super fed dag at være herude….især fordi man hele tiden havde på fornemmelsen der kunne ske noget, så vi hyggede os gevaldigt med masser af snak og rundstykker og wienerbrød som Henrik Brandt hentede inde ved bageren.

Over middag drog de to andre afsted og jeg forsatte med at ringmærke resten af dagen…. det blev samlet til 30 fugle og af dem var en fin Stenpikker nok dagens highlight i garnene. da det var den første i år og en af de meget få vi får fat i….

Stenpikker 2k han, Blåvand 19.05-2016-1. Henrik KnudsenForårets første ringmærkede Stenpikker…kom på en dag, hvor der rastede en 5-6 fugle på Hukket.

Ringmærkning: Rødstjert 2. Stenpikker 1. Gærdesanger 4. Tornsanger 7. Havesanger 3. Munk 1. Gransanger 3. Løvsanger 7. Lille Gråsisken 2. I alt 30 fugle fordelt på 9 arter.

Gul Løvsanger 2k+ Blåvand 19.05-2016-3. Henrik KnudsenEn udsædvanlig gulbrystet Løvsanger… kan ikke mindes jeg har fanget en så varmt farvet fugl om foråret før…derudover var den også meget grøn i dragten…. fuglen kunne på mange måder i farven minde om en Skovsanger….

HKn

 

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog