Lørdag d. 28. maj 2016

Vejr: Næsten en kopi af i går….varmt og vinddrejning om eftermiddagen… Vinden kom fra Ø (72) 3 m/s og om eftermiddagen strøg den om i NV og tog ganske lidt til… Der var rigtig mange skyer inde i dag 5-6/8…men fra tid til anden kom solen frem, dog mest om eftermiddagen…Da solen kom frem om eftermiddagen blev det trykkende varmt…Maks temperatur blev lige over 18 grader….om morgen var den allerede oppe på 12.3 grader. Sigten blev bedre i løbet af morgen 8-18 km.

Så blev det lørdag…..og jo nettene kom selvfølgelig op….fuglene vil jo ikke holde weekend….og det blev en rigtig dejlig dag…hvor flere mennesker kom forbi og enkelte kørte hjem…Ude på P-pladsen kunne jeg bla. sammen Rasmus Due og Stephan Skaarup nyde vores Karmindompap par som atter sad sammen og nød den skønne varme dag. Mens de to unge mænd tjekkede mosen, snuppede jeg en halvtime på Sydhukket sammen med Per Bo inden han atter tog hjem til Hillerød.. Sydhukket blev belønnet med en nordtrækkende Lille Præstekrave som kaldte højlydt og den gik hen og blev den anden i dette forår……Pludselig ringede Rasmus og fortalte de havde hørte en Biæder i den nordlige del af mosen, men at de ikke rigtig viste hvilken retning den var forsvundet….jeg regnede ikke rigtig med at vi skulle se mere til den smuk fugl som i øvrigt var den første herude i dette forår… Men men pludselig efter en halvtime mens jeg står og spejder himlen igennem for rovfugle, får jeg pludselig øje på en Biæder som ganske langsomt trækker ind mod Blåvand og heldigvis fik Henrik Brandt den også set….det var nemlig en af de bedre årsarter til hans i forvejen meget lang 2016 liste….Først på eftermiddagen havde jeg hans targetart Gulirisk trækkende henover Fyrhaven og jeg prøvede at følge den og lidt overraskende valgte fuglen at trække mod vest og forsvandt til sidst som en prik i det fjerne, så det lignede en rigtig trækkende fugl og ikke som man så ofte oplever, at de vender om og det derved altid bliver svært at gennemskue hvor mange fugle der kigger forbi i løbet af et forår….. Med til historien høre at Henrik igen igen ikke var her da denne lille smuksak (fandeme et pussigt ord, men det bruges konstant under side 9pigen har jeg hørt) kiggede forbi….

Stære unge Blåvand 25.05-2016-1. Henrik KnudsenEn lille ensom Stæreunge står og kigger lidt betuttet på hvad der sker omkring den…..savner sikkert de gode dage i kassen, hvor far og mor kom med mundgodt…..

Mærkning gik ganske fint i dag, jeg fik fanget 36 fugle og den talrigeste var Lille Gråsisken med 9 fugle og dagens mest sjældne fugle var en grøn Karmindompap….årets anden fugl.

Ringmærkning: Bysvale 1. Gærdesmutte 2. Rødstjert 1. Rørsanger 2. Gulbug 2. Gærdesanger 1. Tornsanger 2. Havesanger 2. Gransanger 3. Løvsanger 2. grå Fluesnapper 4. Bogfinke 2. Grønirisk 2. Lille Gråsisken 9. Karmindompap 1. I alt 36 fugle fordelt på 15 arter….

Så kan der vist ikke skrives meget mere om denne dag….med mindre jeg kan nå en aftentur i mosen….men det sker ikke….sidst på foråret betyder søvnmangel…så slut prut for i dag.

HKn

 

 

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog