Mandag d. 6. juni 2016

Vejr: Så var der gang i noget vejrskifte….forsat lunt men ikke længere megahot… temperaturen svingede mellem 15-18 grader og var nok lidt påvirket af at der i perioder kom noget havgus ind til kysten….. Vinden kom også noget rundt….dagen lagde ud med at vinden kom fra N (348) 3 m/s…senere var den både i SØ og V og tog en smule til… Mange skyer inde, men også perioder hvor man fik glimt af en blå himmel samt sol 5-7/8…. Sigten svingede også rigtig meget pga. havgussen 1-15 km.

Jeg var atter alene på posten og det lå i luften der kunne gemme sig en overraskelse…..vejret spillede op til noget “frækt” så på trods af få fugle i krattene var det med en god fornemmelse at nettene blev åbnet…. Men som de foregående dage har juni været lidt tynd og desværre var i dag ingen undtagelse…. Men så kunne jeg til gengæld glæde mig over en herlig genmelding…. jeg fangede en Gærdesanger som jeg ringmærkede som 2k den 9. maj 2012, hvilket vil sig den er født i foråret/sommeren 2011…. så den var altså gået hen og blevet 5 år gammel….imponerende med en fugl der hvert år smutter en tur til Østafrika og den Arabisk halvø for at tilbringe vinteren der.

Gærdesanger, Blåvand 06.06-2016-1. Henrik KnudsenDen lille Gærdesanger imponerer med at blive rigtig gammel – i dag fanges end fugl der var 5 år gammel…. der skal klappes eller som tyskerne siger Klappergrasmücke….. den var da meget god…..!!

Ringmærkning: Bysvale 1. Skovpiber 1. Gærdesanger 2. Tornsanger 1. Munk 1. Løvsanger 1. Topmejse 2. Bogfinke 2. Grønirisk 2. Lille Gråsisken 2. I alt 15 fugle fordelt på 10 arter.

Det passer ikke helt der ikke rigtig skete noget fuglemæssigt i dag…..Karmindompaperne var super levende i dag…..der blev sunget og bollet….. så jeg blev helt flov over disse frimodige fugle, jeg så mellem 6 til 8 forskellige fugle og mest sandsynlig var der 8 forskellige fugle i dag…så der bliver “spyttet” æg ud den kommende tid. Dagens største overraskelse var en Rørdrum som kunne høres pauke langt inde fra heden, den første der registreres i år….

Ellers fik jeg besøg for en kort stund af Lars Bonne og Erik Ehmsen……inden de fik kaffe var de et smut på Hukket, hvor de havde en rastende adult Sortterne, hvilket jo var lidt overraskende…

Aftenen blev brugt på en mosetur, hvor jeg kunne nyde et par spillende Dobbeltbekkasiner samt lidt Sortstrubede Bynkefugle..

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog