Søndag d. 12. juni 2016

Vejr: En dag der bød på varmt og trykkende vejr… men aldrig den regn som var lovet…. Vinden kom fra Ø (81) 4 m/s, den drejede dog hurtigt i SØ og med undtagelse af en lille time omkring middag hvor den pludselig lå i SV forblev den i SØ….over middag tog den til i styrke og lå på en 7-8 m/s. Skydækket var en blandet pose blocher 4-5/8, så vi havde skyer men også en stikkende sol i flere perioder. Sigten var 15-20 km., mens temperaturen gik fra 9-18 grader…..

Jeg havde ellers set lidt frem til i dag, da vejrguderne havde lovet lidt vand… Jeg havde nemlig håbet på det kunne give lidt fald af fugle samt knap så god sigt… hvilket ville være perfekt for lidt fugle i garnene…… Men vanen tro kan man snart ikke tro på noget som helst…..der kom ingen regn og sigten var mega god… Men jeg tog kampen op mod de løgnagtige vejrbumser fra DMI og fik nettene op og selv om jeg nødig vil indrømme det var det nu ganske lækkert vejr at få nettene op i…..men ikke en dag uden brok !!!

Selve ringmærkningen blev faktisk helt god….ikke takket være ny ankomne fugle, men til gengæld var der en del ynglefugle der havde smidt deres første kuld hjemmefra, således fik jeg fanget en del Musvitter og Topmejser….. Blandet de ringmærkede fugle fik jeg aflæst en del af vores ynglefugle….men pludselig stod jeg med en Gærdesanger med ring på højre ben…….altid spændende da jeg mærker på venstre ben….oveni det så ringen temmelig slidt ud, faktisk måtte luppen frem for at aflæse tallene og bogstaverne….. Og hold nu kæft en fed aflæsning…..fuglen var mærket af Troels Leuenhagen den 6. maj 2010 som 2k+, hvilket vil sige den seneste er født i 2009 og derved mindst er 7 år gammel….. Et hurtig tjek i det store trækfugleatlas viste at den ældste Gærdesanger man har kendskab til var 6 år og 1 mdr. gammel….. Det medførte da lige lidt “rystenrøvdans”…..Det er godt nok imponerende og tænke på hvad denne lille fugl har tilbagelagt af kilometer i sit lange liv……hurra for en dag og ringmærkningen samt denne fugl…..som hermed er min nye ynglingsfugl…

Ringmærkning: Jernspurv 1. Gærdesanger 3. Tornsanger 1. Løvsanger 1. Topmejse 2. Musvit 10. Karmindompap 1. Lille Dompap 1. I alt 20 fugle fordelt på 8 arter.

Huldue på yngleplads Blåvand 12.06-2016-1. Henrik KnudsenHulduen på typisk yngleplads herude – en gammel bunker er eftertragtet, så der blev både sunget samt fløjet rundt i parringsflugt….

Ellers en hyggelig dag med mange gode gæster Jørgen Grønne komme forbi med hele familien….. den sidste nye lille “Grønne” blev kaldt Orangutangen…. han er hård hund…ham Bedstefar Grønne… Michael Gammelholm kom også forbi og tog nogle runder sammen med mig…..En stor ting i dag var at vi igen havde besøg af det rengøringshold der gjorde øverste etage ren for nogle uger siden…de var nu atter på arbejde herude, denne gang fik hele underetagen en omgang….. Og jeg må indrømme jeg har sgu aldrig troet i mit liv at jeg skulle opleve stationen så ren og pæn……en stor tak til Blåvand Fuglestations Venner som har sponseret denne flotte gave. (Husk at meld jer ind)

Kys fra HKn som er meget glad i dag…..

 

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog