Lørdag d. 30. juli 2016

Vejr: Dagen startede med en gedigen omgang regnvejr… men da guderne havde “pisset” færdig udviklede det sig til en ganske behagelig og smuk dag. Mens det regnede kom vinden fra V (260) 6 m/s, men da regnede stoppede (næsten) lidt over 6 gik den over i NØ og aftog lidt, her blev den nogle timer inden den gik mere om i N for at ende i NW ud på formiddagen og lå herefter på 6-7 m/s.  Dagen startede overskyet 8/8, men det klarede op efter regnen og endte på en 3-5/8. Sigten var så gode at man kunne skimte de EU-skeptiske briter 20 km. Det var lunt hele dagen 17-18 grader.

Jeg var ikke helt alene på skansen selv om de to observatører David og Andreas (tak for indsatsen) samt mesterfotografen Eva var taget hjem i går…. huset blev i løbet af i går fuld af de “sure drenge/mænd” måske bedre kendt som dem der er med i sjældenhedsudvalget. Nå men de var ikke fristet til at komme tidligt op, så jeg havde morgen for mig selv. I første omgang måtte jeg udsætte opsætningen af nettene pga. regnevejret… men da det næsten var overstået svang jeg mit korpus ned i gummistøvlerne og fik hejst nettene. Under opsætningen var der ikke en småfugl der gav lyd fra sig….  og jeg kunne endnu høre Sakkes vise ord fra i går aftes inde i stuen “der skal vand til vands…. og håbet er jo som bekendt grønt…..

Men der kom hverken Vandsanger eller mange fugle i nettene til os… det blev kun til en meget sølle fangst på 5 fugle…. men forsøget var gjort, så var der jo ikke mere at komme efter.

Ringmærkning: Tornsanger 3. Gransanger 1. Løvsanger 1. I alt 5 fugle fordelt på 3 arter.

Knud P måtte holde fanen højt for SU folket og var den eneste der nåede en tur på stranden og tjekke lidt måger inden de skulle starte på deres maratonmøde. Han kunne berette om 2 Kaspiske Måger hhv. en 3k. og en adult, så strandturen var ikke helt forgæves. Senere på morgen stødte jeg på DOF SV som havde en tur til Blåvand… de havde ikke haft særlig meget held med sig, da der var utrolig få trækkende vadefugle. Men humøret var højt og de ville senere prøve Skallingen og Nyeng.

Nå men pludselig blev jeg ramt af panik… alle ornitologer havde forladt området eller sad til møde…. hvem skulle så finde noget til mig… så jeg måtte en tur i mosen og kigge og se om jeg evt. kunne være heldig at støve noget op. Efter lige at have nydt 2 Rødryggede Tornskader, ville jeg også lige tjekke de 30 Landsvaler som sad på elhegnet oppe ved Mammutbunkeren. Mellem dem var der straks en der sprang i øjnene…. en svale med hvid overgump som ikke rigtig lignede en Bysvale men mere en hybrid mellem Land- og Bysvale…. jeg fik en lille stak fotos af den og fik den “godkendt” af SU-drengene, da de så mine billeder.

Svale, Blåvand 30.07-2016-4. Henrik KnudsenHybridsvalen nummer 4 fra højre – her kan man se overgumpen samt noget af brystbåndet.

Svale hybrid Blåv 30.07-2016-1. Henrik KnudsenSom den sidst forlod hybridsvalen elhegnet……..

Både Tessa og Per Olsen kiggede ud…. det var super hyggeligt… Per havde lidt gaver med til stationen (vi er heldige herude.) Henrik Haaning donerede hans og Carsten Krogs flotte bog om Vejlerne til stationen…. Et fantastisk smuk bog, som kunne kan anbefales….Ellers gik hele min dag med at få skrevet til Fugleåret 2015, så kikkerten slappede af og samlede støv.

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog