Onsdag d. 3. august 2016

Vejr: Et vejr der bød på lidt af det hele. Dagen lagde ud med at vinden kom fra SØ (113) 5 m/s, dog tog vinden ret hurtigt til og frem til vinden drejede omkring kl 12.., nåede den helt op på 12-13 m/s. I forbindelse med vinden gik i SV (213) aftog vinden atter og kom ned på 8 m/s…, men sidst på eftermiddagen/aftenen tog den atter til og kom op på 11 m/s. I forbindelse med vinddrejningen kom der en del regn ind nogle timer, men hen under aften kom der opklaring og der gik hul i skydække 4-7/8. Sigten var til at starte med præget af dis over havet, men da opklaringen sidst på dagen kom, ændrede sigten sig 5-15 km. Temperaturen lå fra 14 til 18 grader.

Endnu en dag, hvor jeg noget i tvivl om hvad jeg skulle gøre, da vejrguderne havde lovet der kunne komme meget regn ind… på radaren var det ikke helt nemt at gennemskue om det ville gå den ene eller den anden vej. Jeg valgte at satse på at åbne den ene have, så kunne det ikke gå helt galt… Mens jeg fik haven op, var det dejligt Kim Mogensen atter kom ud og fulgte morgentrækket, nu hvor vi i små 14 dage ikke har nogen observatør…..

Ringmærkningen var en tynd omgang, det blev blot til 2 fugle og jeg blev også nød til at lukke før tiden, da der begyndte at komme noget regn ind.

Tornirisk 1. Lille Gråsisken 1. I alt 2 fugle fordelt på 2 arter.

FHD_2483I øjeblikket holder der 4 Rødryggede Tornskader til oppe vest for Fyret….Man kunne i dag se 2 arbejde tæt sammen om at slagte en stålorm, som blev spist med stor fornøjelse. Foto: Finn Foss Henriksen

Den gode vindretning til vadefugletræk gav overraskende ikke de store antal, som vi havde håbet på, talrigest fra Kims obs. var Strandskade og Almindelig Ryle med hhv. 160 og 86 fugle.

Om eftermiddagen gav jeg det endnu en chance….. og lige som i går aftes var det en Terne der løb med overskrifterne…. Bare efter 10 min kom der en rigtig smuk ung Hvidvinget Terne der trak helt inde i strandkanten. Det var 3. fund for Hukket efter fund i 2011 og 2015. Så vindskiftet fra SØ til SV gav pote som så ofte før. Desværre gav det ikke bonus på vadefugletrækket, det forsatte med at være lige så sløvt som i morges.

Ellers masser af hyggelig stemning på stationen…. hvor der var gode historier fra Varanger samt spændende fototips.

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog