Fredag d. 5. august 2016

Vejr:  Dagen startede med at se lidt skidt ud, da der hang lidt truende skyer, radaren vist regnbyger vest for Blåvand, som måske ville ramme Hukket og derudover var vinden lidt kraftig 8 m/s fra V (259), med hang til at friske lidt op i stødene. Men alle søde børn (især mig) får jo godt vejr, så i takt med at morgen blev til formiddagen blev vejret bedre og sågar solen dukkede op. Skydække var en vekslende omgang med flest skyer i de tidlige timer 4-6/8. Sigten var fremragende 20 km. Lunt igen 17-19 grader.

I øjeblikket hvor vi ingen observatør har er det dejligt med frivillige folk der kommer med ud og giver en hånd med, så vadefugletrækket næsten kan blive dækket… Så dejligt at Kim Mogensen og Henrik Bøhmer kom ud og lavede en morgenobs for stationen….værdsat…

Dagens fugl snuppede drengene også da det blev til en trækkende Sorthalset Lappedykker, den første på Hukket i mange år…. Selv om det ikke væltede afsted med vadefugle….var det godt at få bogført godt 700 Strandskader, 125 Almindelige Ryler samt 4 af de mere fåtallige Dværgryler.

Mens drengene passede klitterne forsøgte jeg mig med en omgang ringmærkning, som på trods af vejret blev bedre end jeg havde turdet håbe på. Da nettene kom ned først på eftermiddagen havde jeg fanget 15 fugle og de fordelte sig på 14 arter !. Mest spændende art var årets 11. Karmindompap som var en 1k, hvoraf de 5 er mærket her i efteråret.

Karmindompap 1k Blåvand 05.08-2016-1. Henrik KnudsenUng Karmindompap blev fanget i Ø1 som en af dagens sidste fugle….

Der dukkede lidt forskellige gæster op i dag, bla. havde jeg en familie med rundt med 3 friske unger som gerne ville opleve ringmærkningen, så vi snuppede lige et par runder og heldigvis kunne jeg fremvise lidt fugle til dem… hvilket vist vakte stor begejstring hos ungerne… som straks udløste lidt bestikkelse i form af en brunsviger…. hvem mon havde afsløret denne svaghed hos undertegnede. Ellers tog vi afsked med Finn Henriksen og Peter Lyager, som atter skulle videre…. tak for hyggeligt selskab og masser af god snak

HKn

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog