Torsdag d. 11. august 2016

Vejr: Vejret var vel nærmest en “tretrins raket” i dag…. Dagen startede med temmelig frisk vind fra V (281) 9 m/s plus lidt finregn fra tid til anden… men som et andet mirakel gik vind pludselig i SV og tabte totalt pusten og kom helt ned på 1 m/s en overgang…og solen brød igennem og det var pludselig den skønneste sommerdag… Men så ud på eftermiddagen tog vinden atter til og der kommer mange skyer ind og det føltes pludselig køligt. På grund af de mange vejr typer meget vekslende skydække 3-8/8. Sigten var fremragende hele dagen 20 km. Temperaturerne lå på 12-16 grader.

Da jeg kløede mig lidt i ….skægget ude på toilet hertil morgen…var jeg ret sikker på den hed ud i klitten og sidde og igen ingen ringmærkning…. Men mens jeg sad og hakkede lidt havregryn indenbords faldt vinden og så var det bare med at komme ud og få nettene op i fart…og det “lugtede” allerede godt da jeg hørte flere Løvsangere kalde fra krattene. Og Løvsanger blev dag også dagens mest dominerende art, jeg fangede 16, hvoraf de 14 var 1k fugle…så noget tyder på de har haft en god ynglesæson. Løvserne blev primært fanget tideligt… herefter stod den på Tornsangere som jeg fik mærket 9 af. Af andre skønne småfugle der blev fanget kan nævnes Husrødstjert og Rørsanger samt 3 Brogede Fluesnappere….de to sidste var efterårets første på Hukket. Lidt overraskende blev det også til hele 7 Gulspurve, hvilket er mange på en dag.

Ringmærkning: Jernspurv 1. Husrødstjert 1. Rørsanger 1. Tornsanger 9. Havesanger 4. Gransanger 2. Løvsanger 16. Broget Fluesnapper 3. Skovspurv 1. Grønirisk 1. Lille Gråsisken 1. Gulspurv 7. I alt 47 fugle fordelt på 12 arter.

Fugle OL Tårnfalk og Krage Blåvand 11.08-2016-1. Henrik KnudsenKragen sad og beundrede Tårnfalken, mens denne jagtede lidt mus i klitten….. lidt OL for fugle måske…

Mens jeg ringmærkede sad det gamle Esbjerg drenge Ole Hansen, Svend-Aage Clausen og Henrik Brandt og havobsede… det væltede dog ikke afsted med fugle… talrigeste var Strandskade med 217 fugle…

Senere stødte Jørgen Grønne til, han og Svend-Aage ville prøve se om de kunne fikse vores håndvaske ude i køkkenet, som har haft lidt problemer på det sidste… Efter redningsaktionen på håndvasken holdte vi møde i udviklingsgruppen…

Ellers er der blot at fortælle at Meltofte og Inger dukkede op og vil blive nogle dage….. det var vist også det hele for i dag.

HKn

 

af Blåvand Fuglestation Skrevet i Dagbog